Direktlänk till inlägg 10 januari 2014

Hemmafru vs. lyxhustru

Av Lena - 10 januari 2014 06:15

När jag flyttade utomlands fick jag höra hela tiden att jag är en lyxhustru. Tja på sätt och vis är jag väl det för jag jobbar inte utanför hemmet men jag både städar, tvättar, stryker och lagar mat. För mig är en lyxhustru en som inte gör något av det utan bara ägnar sig åt sig och sitt och har dom barn så tar dom inte ens handom dom.    

 

 Men visst är det lite lyxigt att vara hemmafru. Nu kan jag göra det jag vill utan att känna att jag inte hinner. Fast det är så mycket jag vill så ibland blir ingenting gjort istället. Jag har tagit upp målning igen, jag är inte bra men det är roligt och då kan jag passa på att lyssna på böcker. Har tagit fram symaskinen men mer för att laga kläder, sy små enkla saker men den står framme nu hela tiden så jag behöver inte röja plats för den och det är bara enkelt att sätta sig där och sy, när andan faller på.

Har kommit så långt så jag har inte det där kravet att det ska vara städat jämt och ständigt, fast köra runt med swiffen några gånger i veckan är ett måste men det är snabbt gjort.

 

Idag har jag verkligen kännt mig som en hemmafru, den där “präkiga” varianten. Det har städats nästan alla 300 kvm, jag undviker Mats rum det får han fixa själv, varför? Jo det är så mycket elektronikskit på golvet och överallt så det får han fixa själv fast det händer att jag hotar med att jag ska göra det och då kommer han inte hitta en enda pryl och frågar han efter något ja då vet jag ju inte vad det är han frågar efter :D

 

Sedan blev det lite brödbakning. Det är ju Mats som har bakat det sk. hårdbrödet men nu var det min tur och jag tog och piffade upp det med lite mixta örtkryddor, typ som pizza kryddorna i Sverige.

 

När jag gjort det vart det en allt i ett gryta in i ugnen.La kycklingbröst i en marinad tidigare. Marianden gjorde jag på soja, vitlök, rosmarin, peppar. Skurit upp grönsaker så som morötter, zuccini, aubergine, lök både röd och gul och champinjoner. Det va det vi hade hemma. Alltså man kan ha vilka grönsaker man vill. När det var dax att sätta in det i ugnen så hällde jag marinaden över grönsakerna och saltade lite extra pluss lite extra rosmarin. 200 grader i först 20 minuter sedan vänder jag på allt och kör ytterligare 20 minuter för kycklingbrösten var så tjocka och stora. Tar ut kycklingen och kör grönsakerna ytterligare 10 minuter för dom var lite för hårda för min smak.


Ja det där låter ju inte så där jätte märkvärdigt att jag gjort 3 saker på en dag men med min rygg brukar jag vara helt död efter städningen och då blir det inte något bakande och matlagande för min del men idag fixade jag allt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 12 december 2016 14:56

Den här hösten 2014, fick vi besök av husets ägare i Malaysia. Vi anade att dom vill ha tillbaka sitt hus nu när dom flyttat tillbaka till Malaysia. Han fråga hur länge vi tänkt bo där och jag sa så länge som möjligt. Vi har bott i huset sedan det va...

Av Lena - 12 december 2016 10:58

Vi klarade julen bra. Vi gick faktiskt inte upp i vikt trots att vi åt både LCHF bröd, godis, kakor och bullar.  Å andra sidan gick vi inte ner i vikt heller. Står lite stilla så vi gjorde något som heter fettfasta för att kicka igång våran kropp. ...

Av Lena - 12 december 2016 08:59

Vi var i Bangkok över julen. Det blev lite för mycket gosaker men jag klarade mig rätt bra ändå. Lite av det jag bakade ser ni nedan: Bounty Cups 8 st (Original recept är från Bakasockerfritt) Botten: 17 g rumsvarmt smör 0.5 dl mandelmj...

Av Lena - 12 december 2016 05:47

Plötsligt hade det gått 10 år och jag måste ha nytt körkort. Det är alltså 10 år sedan som vi gifte oss och jag bytte namn. Tiden går fort.    När jag ska skicka in för att förnya mitt körkort, passar min man på att göra det oxå. Han har varit utan...

Av Lena - 12 december 2016 04:16

Det har hunnit gå över 2 år sedan senaste inlägget. Tro om det kommer att finnas någon som läser nu efter så lång tids uppehåll. Jag har inte varit helt på latsidan, finns i alla fall matbilder på Instagram. Där heter jag Janel6302.   Det blir ...

Presentation


Jag bor i Malaysia. Maten här är mycket söt och serveras med väldigt mycket ris. Här ska jag berätta hur jag ska ta mig ner till 2 siffrig vikt och även andra vardagliga saker. På viktresan har jag min man med mig.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards