Inlägg publicerade under kategorin Utflykt-aktivitet

Av Lena - 8 oktober 2014 07:16

Bortsett från min värkande kropp så har jag faktiskt även hunnit med lite aktiviteter med SWEA sedan jag kom hem.

Första turen bar av till något som heter Pok Brothers. Vi åker från Mont Kiara så jag måste ta en taxi dit. Taxin fick inte komma in i området så jag måste gå ut ur området och försöka hitta mig en taxi. Tiden var kort men jag han i tid och jag var inte sist.

Pok Brothers hade inte fläskkött som jag fick för mig att dom hade men billigt av annat kött, lax och ost. Brieostar för halva priset mot de som jag köper i affären, gott pålägg och deras rökta lax är gudomligt god. Myckte av kött och fisk är i storpack och ju större pack desto billigare men vi har inte så stor frys, nog för att den är tom nu. Ja just det, det har jag inte berättat. Tar det efter det här. Kött ja, dom hade mycket lammkött och stora billiga laxar, i jämförelse med på affärerna.

Den här butiken är alltså bara en liten butik i anslutning till ett stort lager som kör ut varor till alla större butiker så som Cold Storage, Tesco osv.

Den här butiken ligger ute i Shah Alam så vi är flera som åker tillsammans. Ja jag har ju ingen egen bil så det är bara att åka snålskjuts.

Så till varför våran frys är tom. När min man kom hem på söndagen, 2 dagar innan jag kom hem, så kom han hem till ett hus som stank väldigt illa. Det huvudströmmen strömbrytaren hade slagits ut och med den kyl och frys. Mats startade frysen så allt fryser igen och sedan plockade han ut allt i sopsäckar. Var iväg och köpte aktivt kol och baking soda, bakpulver heter det på Svenska, för att lägga in efter han skurat ur med klorin.

När jag kom hem så luktade det inget illa men i kylen och frysen är det en liten konstig lukt, så kolen och baking sodan får stå kvar ett tag till. Därför var det väldigt tomt i frysen och för den delen i kylen oxå.

Andra aktiviteten jag gjort var oxå med Swea. Det var i fredags som jag var på mingelkväll för nya och gamla medlemmar. Hade full kontroll vart jag skulle, trodde jag tills jag kom till Ampang och går över fel bro och sedan vart det helsnurrigt. Aktivera internet för att kolla på karta men innan jag fått till det så han det börja ösregna så det var bara till att ta skydd tills skuren gick över. Tog hjälp av Mats till slut för på telefonkartan såg jag fasiken inte vad saker heter.

Var en trevlig kväll och jag åt pizza, eller jag åt det som var på pizzan och lämnade degen, det fanns även sataypinnar med jordnötssås men den undvek jag, smakade lite granna men av erfarenhet så vet jag att dom har socker i jordnötssåserna här.

Av Lena - 24 augusti 2014 07:45

Blev samma här som i Sollefteå, träffa släkt och vänner så mycket som möjligt.

1:a dagen så åkte jag och Billy in till

Stockholm för att träffa Jimmy och

se på Prideparaden.

Hälsar på min syster som flyttat in

till Norrtälje. Där hon bor har dom

en vinterträdgård. Här bor bara de

som är 55+ så jag har något år kvar

innan jag kan flytta dit :P

Har varit på ett nygamalt ställe i

Norrtälje som heter Kärleksudden.

Här åt vi lite lunch

Konst i Norrtäljeån
 Lummigt och fint vid Norrtäljeån

Huset bakom mig är där jag bor

hos Billy. Det är gamla regementet

i Norrtälje där dom byggt om till

studentbostäder.

Var till Rimbo på Rimbodagen.

Liten bil och motorcykelutställning

Åkte ut till Åkersberga för att äta

lunch med Jimmy och hans farmor

och Lennart.

Här hamnade jag och Jimmy mitt

ute i ingenstans och vänta på buss

in till Stockholm.

Uppträdande inne i Stockholm.

Mitt i veckan är det och jag är inne

och träffar Sussi och Micke.

Lite mer uppträdande fast ganska

långsam ;)

Sitter i Sollentuna och väntar på

Jimmy då kom de här fåglarna och

mumsade på gamla McDonalds

mat.

Är och kollar in Jimmys nya lägenhet

i Edsberg.

Men det är är Billys lägenhet där

jag bott i 4 veckor. När jag kom så

hade vi lite annan ordning med med

lite möblering så vart det nästan stort

och rymmligt där.

Var på bio 3 ggr.

Första filmen var "Guardian of Galaxy"

sedan "Sex Tape" och sist "Lucy"

Hade med mig egna nötter då dom inte

säljer LCHF vänligt godis där.

Den 21:a gick LCHF loppet som LCHF

klubben anordnat. Den avgår ute på

Djurgården. Jag tog mig dit men jag

var inte med och sprang.
Vart kallt och regnigt innan alla hade

hunnit springa klart så vips försvann alla

då dom sprungit klart.

Som startnisse var Bingo Rimer

Träffar Halva Lindah jag följer hennes

blogg. Det är hennes dotter som fotar

oss och jag har fått äran att "låna" bilden

Här är även LCHFingengören med och

springer. Hon är oxå en bloggare som

jag följer

Har även hunnit med att träffa andra vänner och varit ut en sväng till Herräng och även det här året så regnade det där.

Den 25:e Augusti bar det av hem till Kuala Lumpur eller Mutiara Damansara som området heter som vi bor i.

Av Lena - 27 juli 2014 15:30

Mellan den 18-26 Juli så är det Nipyran i Sollefteå och jag åker hem till den varje år. I år firades det 25 år.

Varje dag har ett tema kan man säga. Det är t.ex Sollefteå trippeln, vilket sträcker sig över 3 dagar, där deltagare kan vinna en bil. Det ska cyklas, springas och simmas i det kalla vattnet i älven. Inget för mig.

Det är ugndomens dag och det är fiskning i kanalen, trollskoj med artister och lite allsång, ankrace, laxfestival i 2 dagar då det är underhållning och en massa dansande i parken. Tja vill ni veta mera så kan ni gå in på Nipyrans hemsida.

Just den här veckan är det många som kommer hem till lilla Sollefteå så det är himla kul att träffa en massa vänner och bekanta.

Dansare från Thailand kom och uppträdde i parken. Hotell Appelbergs som jag bodde på har Kung Chulalongkorn, Thailands kung 1897 bott på, så till hans ära kom de här dansarna hit och uppträdde.  En dag med aktiviteter, badkarspaddling i kanalen.Bilutställning i parken och moppecrusing på eftermiddagen. Det var motornsdag    Här sitter dom och väntar på att det ska bli ankrace. Sämre kan man ju ha det eller hur?  Och ankracet tar lite tid då det blåser lite dåligt. Första pris är 10 000 kronor. I det här läget ligger min och Oves anka på första plats. Spännande.  Blev fjärde plats och ett årskort på Arla Gym. Hmm är det någon hint till mig att jag ska ta och börja träna inte bara ändra min kost?     Innan Laxfestivalen, som är i 2 dagar, så samlas vi alltid några vänner och äter lite grillat och sedan går vi ner till Parken. Klockan är snart 11 på kvällen och det är fortfarande ljust ute. Härligt med de ljusa kvällarna på sommaren. Snart blir det Martin Stenmarck.  Sådär ja, Martin Stenmarck på plats. När man är sen ja då får man stå långt bak. Det ryktas om att det var runt 7000 personer i parken då han uppträdde. Han va himla bra och bjöd på sig själv.     På lördagen var det Charlotte Perrelli som uppträdde, inte lika mycket folk och hon var absolut inte bra. Ett par låtar sedan drog hon. Go Martin Go

Av Lena - 10 februari 2014 06:00

Idag bar det då av till Port Dickson med Swea. För den som inte vet så är Swea typ Svenska kvinnor ute i välden grupp och jag tillhör då SWEA i Kuala Lumpur

Nu skulle jag åka med några från Mont Kiara klockan 9:30 på morgonen, gäsp. Var lite nervös att jag inte skulle få någon taxi för det är jätte svårt att få det här på morgonen. Försökte mig på vår fina app MyTaxi och det fanns över 100 taxin i området men ingen vill köra mig till MK fast jag la in dricks. *morrar* Som tur är så börjar jag i tid, har lärt mig av tidigare taxi försök, så jag tar mitt pick och pack och börjar min vandring mot centrum. Har en sådan tur att det kommer 2 taxin inne i vårt område. Dom har skjutsa maids till några grannar. Ofta är det ju så här att när det regnar eller är den tiden på dygnet då det är mycket trafik är det svårt att få en taxi. Dom är inte så villig att köra då och gärna försöker sig på att ta ett fast pris vilket ofta ligger 3 ggr så högt som om man kör med taxameter. Nog om taxi i Malaysia.

Det är ca 10 mil ner till Port Dickson och det tar ca 1.5 timme beroende på trafiken då. Motorväg mest hela vägen, bara sista lilla snutten ut till M’s hem som är liten och smal. Hon bor ute på en udde lite nedanför själva Port Dickson “city” Precis så som jag skulle kunna tänka mig bo.

Vi åker in till PD och äter lite lunch. Det är på en Thai restaurang och jag fick tag på kyckling med cashawnötter och grönsaker och självklart inget ris. Vattnet var ingen höjdare så jag fick köpa vatten på 7 eleven efter maten.

När alla anlänt vid 2 tiden så åker vi iväg och tittar på lite stenar och en grav som det finns en historia om, som jag inte tänker berätta här men om ni vill läsa mer om dom så kan ni göra det här och här den sista länken kan man även läsa lite om PD.

Vi fortsatte till ett kinesiskt tempel som hade en anknytning till de här stenarna och personen i graven.

Titta på lite gummiträd

Till slut var det dax att ge sig ut på floden, Sungai Linggi. Här är det rikt med fåglar och andra djur så som krokodiler, apor av olika slag, eldflugor. Man ska ha kikare med sig men jag har ingen sådan och självklart gav kameran upp så under flodfärden så blev det endast bilder med telefonen.

Vi såg två krokodiler, en liten som ingen han ta bild på förrän den var nere i vattnet och en som var över 4 meter lång som låg och lurade på fåglarna som samlades inför natten. Först ser vi svansen som en stor taggig trärot, sedan kom hela kroppen.

Det var en lång dag så jag var väldigt trött då vi äntligen kom hem. Hon som körde var snäll och tog vägen förbi mitt område så jag sla
pp stå där sent på kvällen, trött å eländig och ska försöka få tag på en taxi.

Av Lena - 9 februari 2014 05:45

Blev bakning förfullt idag. Bröd och chokladmuffins.

Jag ska iväg på utflykt i morgon till Port Dickson. Jag är lite nervös för det här med maten, jag vet att det ska ätas lunch men jag åker hem tidigare och vi kommer inte att äta middag. Det kommer dessutom att bli fika så därför tar jag med mig eget fikabröd. Jag har stekt kött, zucchini och champinjoner som jag kan äta kall i morgon som middag, på det har jag även lagt brie ost.

Frysklampar in i frysen och fram med vattenflaskor så jag har vatten att dricka. Packas även handduk, svettrasor, långärmat, myggmedel, våttrasor och kamera.

Även Mats har packat idag då han åkte till Bangkok ikväll. Han packade även med sig cocosolja att ha i kaffet och hälften av brödet. Han kommer hem på fredag.

Lägger mig tidigt då jag vet att jag kommer att sova dåligt då jag inte litar på att jag vaknar till klockan.

Jag bor i Malaysia. Maten här är mycket söt och serveras med väldigt mycket ris. Här ska jag berätta hur jag ska ta mig ner till 2 siffrig vikt och även andra vardagliga saker. På viktresan har jag min man med mig.