Inlägg publicerade under kategorin Väder

Av Lena - 1 augusti 2014 09:15

Idag bar det av mot Norrtälje. Inget jag såg fram emot, alltså självan resan såg jag inte fram emot då det skulle bytas flera ggr. Först åkte jag buss från Sollefteå till Kramfors, där byter jag till tåg som tar mig ner till Sundsvall. I Sundsvall byter jag till nästa tåg som tar mig till Uppsala och där byter jag till buss som tar mig till Norrtälje. Trotts byten och väntande så gick det ganska fort ändå. Matsäcken som jag hade tagit med mig blev långt ifrån uppäten.

I Norrtälje kom Billy och hämtade mig så jag slapp dra väskorna den sista biten. Nu blev det till att bo trångt i några veckor men i år får jag i alla fall sova på en riktig dyna och inte på täcken på golvet.

Vädret var lite skifftande på sträckan Sollefteå - Kramfors

Sollefteå busstation. Här hängde molnen väldigt tunga och svarta.  På vägen mellan Sollefteå och Kramfors blev det regn, hagel och regnsol.  Så skingrar sig molnen och det blev sol.

Av Lena - 30 juli 2014 07:15

Det är alltid lika trevligt och skönt att komma upp till Sollefteå. Den här sommaren har varit extremt underbar med minimalt med regn och varmt och skönt, även om jag tyckte det varit lite svalt på kvällarna men jag har ju inte tyckt det varit vidrigt i alla fall.

Jag njuter av tystnaden som finns där. Jag njuter av att träffa alla mina underbara vänner och släkten. Spela spel med dom och äta god mat och bara snacka en massa.

Sollefteå taget från

Ångermannabron

Faxälven nerströms
 En vacker natt i Sollefteå

Umgås med vänner! Det

va det här med att spela

spel med varandra

Middag med vänner
Golf med släkt och vänner

Min kusins barn och

barnbarn

Bara vara och ligga på

golvet för att vila rygg

Njuta av naturen med

7:20 på morgonen.

Frisk och härlig luft

Av Lena - 27 juli 2014 15:30

Mellan den 18-26 Juli så är det Nipyran i Sollefteå och jag åker hem till den varje år. I år firades det 25 år.

Varje dag har ett tema kan man säga. Det är t.ex Sollefteå trippeln, vilket sträcker sig över 3 dagar, där deltagare kan vinna en bil. Det ska cyklas, springas och simmas i det kalla vattnet i älven. Inget för mig.

Det är ugndomens dag och det är fiskning i kanalen, trollskoj med artister och lite allsång, ankrace, laxfestival i 2 dagar då det är underhållning och en massa dansande i parken. Tja vill ni veta mera så kan ni gå in på Nipyrans hemsida.

Just den här veckan är det många som kommer hem till lilla Sollefteå så det är himla kul att träffa en massa vänner och bekanta.

Dansare från Thailand kom och uppträdde i parken. Hotell Appelbergs som jag bodde på har Kung Chulalongkorn, Thailands kung 1897 bott på, så till hans ära kom de här dansarna hit och uppträdde.  En dag med aktiviteter, badkarspaddling i kanalen.Bilutställning i parken och moppecrusing på eftermiddagen. Det var motornsdag    Här sitter dom och väntar på att det ska bli ankrace. Sämre kan man ju ha det eller hur?  Och ankracet tar lite tid då det blåser lite dåligt. Första pris är 10 000 kronor. I det här läget ligger min och Oves anka på första plats. Spännande.  Blev fjärde plats och ett årskort på Arla Gym. Hmm är det någon hint till mig att jag ska ta och börja träna inte bara ändra min kost?     Innan Laxfestivalen, som är i 2 dagar, så samlas vi alltid några vänner och äter lite grillat och sedan går vi ner till Parken. Klockan är snart 11 på kvällen och det är fortfarande ljust ute. Härligt med de ljusa kvällarna på sommaren. Snart blir det Martin Stenmarck.  Sådär ja, Martin Stenmarck på plats. När man är sen ja då får man stå långt bak. Det ryktas om att det var runt 7000 personer i parken då han uppträdde. Han va himla bra och bjöd på sig själv.     På lördagen var det Charlotte Perrelli som uppträdde, inte lika mycket folk och hon var absolut inte bra. Ett par låtar sedan drog hon. Go Martin Go

Av Lena - 16 mars 2014 05:30

I fredags så gick vi upp tidigt för att åka hem. Vi hade dividerat över om vi skulle gå till BTS och ta tåget till Mo Chit och sedan taxi men bestämde oss för att prova Bangkoks sk. My Teksi, fast i Bangkok heter den Grab Taxi men i övrigt är det samma logga och så.

Tja vi fick en bil som var ganska så långt bort och för att ta sig till oss så hamna den precis i rusningstrafiken. Vi satt ute och vänta, men det tar väldig tid. Så ringer chauffören och Mats har ingen aning om vad den sa eller ville men vi hoppas att den hittar hit.

Efter många om och men så kom det en bil och genom att man får taxi nummret då man beställer så viste vi att det var "vår" bil.

Taxi chauffören kan i princip ingen engelska men förstod att vi ville till Don Muang flygplatsen. Hon körde en massa småvägar för att slippa trafiken och sedan upp på motorvägen. Hon vart förvånad att vi godkände att ta motorvägen fast det vart 4 tullavgifter men vi ville komma fram idag.

När vi åkte från flygplatsen i KL så ser vi släckningsarbete av två gräsbränder. Det har varit mycket gräs och skogsbränder under de här veckorna då vi varit borta. Att bo i ett tropiskt land där det brukar i alla fall regna 1 timme om dagen till att det inte har regnat på flera veckor. Det har gått så långt så det är ranson på vatten. Dom stänger vattnet i 2 dagar och är i gång 2 dagar fast bara på vissa platser runt om Kuala Lumpur. Med våra 2 stora vatten cisterner så kommer vi att klara oss det är bara i köket vi blir utan vatten.

Här har dom redan hunnit släcka. Va inte tillräckligt snabb upp med kameran.

Vattnet är ju alltså egentligen inga problem för oss men den dåliga luften är ju inte så där jätte rolig. Kollar API på den här sidan. Ju högre API desto sämre luft. På lördagen vaknade vi till strålande sol och ingen rökdis alls, men söndagen var det tillbaka igen.

Bilden till vänster är alltså lördagsmorgonen. Bilden till höger är söndagens dis och då är det ändå inte så höga halter. I fjol såg vi inte husen då det var som värst.

Än en gång så måste jag säga att det är bra bekvämt att beställa från Tesco över internet och få det levererat hem. I torsdags så gjorde vi beställning och på fredagkväll så får vi maten levererad så vi kan äta hemma.

I helgen så gjorde jag Ketobollar. Jag gjorde med chokladsmak.

Följde receptet på  LCHF ingenjörens sida, men gjorde bara halv omgång då vi var osäker på om vi skulle gilla det. Blev en omgång till fast den här gången med mer vanilj och mindra kaffe. Trotts Ketobollar så var Mats hungrig hela helgen.

Jag bor i Malaysia. Maten här är mycket söt och serveras med väldigt mycket ris. Här ska jag berätta hur jag ska ta mig ner till 2 siffrig vikt och även andra vardagliga saker. På viktresan har jag min man med mig.