Direktlänk till inlägg 30 juli 2014

Hur gick det med maten i Sollefteå då?

Av Lena - 30 juli 2014 15:30

Jag hade med mig chiafrön, mandelmjöl så jag skulle kunna baka. De produkterna är ju så himla dyra i Sverige.

Handlade lite fiberhusk, solrosfrön och andra fröer.

I övrigt så var det ju jag som bestämde maten hos dom jag bodde hos. Inte så svårt då jag bara la till broccoli eller blomkålsmos till maten. 


Upptäckte att det är många som har kört LCHF eller har någon i sin närhet som kör så det vart inte sånt ståhej över hur jag äter. Hade lite fasa för att det skulle vara en massa utlägg om vad mycket fett osv. fast jag är ju ett levande bevis på att jag klarat det och har ju faktiskt gått ner 18 kg och är mycket piggare.


När jag åt ute så var det inga problem att få kokta eller stekta grönsaker till maten och även extra sås fick jag. 


Nu kommer en matkavalkad här   

Bakade alltså mitt Yoghurtbröd och när jag vevar runt i smeten så upptäcker jag en massa hårda klumpar. Vad i hela friden har hänt här, har jag fått i plastbitar i eller? Det visa sig vara kokosoljan som blev stel av de svala produkterna. Är liksom inte van med det. Hos oss blir aldrig kokosoljan hård när den står framme och händer inget då jag har i de svala produkterna heller för dom har hunnit bli lite varma innan allt ihoprörande. Som synes så blev det bröd i alla fall och det smakade bra      En frukost som jag längtat efter, köttbullar, äggröra och beasås. Mest beasåsen jag saknat förstås den finns ju inte hos oss och jag törs inte göra en egen då jag inte vet hur äggen är.   Ännu ett litet misslyckande i magtlagning i Sverige. Här försökte jag mig på pannkakor. Även min son prövade att äta dom men dom var inte som vanliga så han var inte så jätte nöjd. Tror jag hade lyckats lite bättre med en plättlagg. Men jag tyckte dom var goda i alla fall. Det här är receptet som Mats har skapat  Här finns ju Turkisk och Grekisk yoghurt och den är mycket tjockare än den yoghurt vi har, den vi har är nästan som lite tjock fil. Här har jag unnat mig 3 färska jordgubbar och så har jag lite kruskakli och krossade linfrön.Första dagen som jag åt ute så vart dom lite förvirrad då jag inte ville ha potatis utan frågade om dom möjligen hade lite grönsaker som dom kunde steka. Först fanns det inte men dom hittade lite wokgrönsaker i frysen så det fick jag. Bad inte om extra sås men det skulle jag ha gjort. Jag åt på Appelbergs, fast det är Bowlingen som står för maten i alla fall under sommaren. Vilket som så var det gott.


Äter på en annan restaurang i Sollefteå, den här gången blev det Kajsas pizzeria och restaurang. Inga problem att få stekta grönsaker och extra sås. Lite historia: Långt tillbaka i tiden så var Kajsas ett gatukök sedan har det hunnit varit pizzerier och andra restauranger med andra namn men det huset kommer alltid att heta Kajsas och har dom som har den här restaurangen. Ännu längre tillbaka var det tydligen en fotoatelje men det var före min tid så längre bakåt i tiden än till -70 talet tänker jag inte gå   

  Har blivit bortbjuden på middag hos goa vänner. Gazpacho till förrätt. 

  Till varmrätt så var det fylld kyckling, sås och coscos sallad för de som inte är LCHFare och hemma odlade grönsaker till mig. Supergott. Väntar på receptet     Till efterrätt så bjöd jag på mina citronmuffins som jag piffat till med chiachokladsmörkräm  Gav mig på att göra ostpuffar men misslyckades med puffandet. Dom puffade upp sig men föll ihop när jag tog ut dom men jag kunde äta dom ändå. Bra att ha med sig då de andra äter ostbågar, chips och popcorn.  Ätit på Kajsas igen och fick en hel skål med extra beasås. MUMS  Tar buss, tåg, tåg och buss ner till Norrtälje och som färdkost så köpte jag det här på Lidl. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 12 december 2016 14:56

Den här hösten 2014, fick vi besök av husets ägare i Malaysia. Vi anade att dom vill ha tillbaka sitt hus nu när dom flyttat tillbaka till Malaysia. Han fråga hur länge vi tänkt bo där och jag sa så länge som möjligt. Vi har bott i huset sedan det va...

Av Lena - 12 december 2016 10:58

Vi klarade julen bra. Vi gick faktiskt inte upp i vikt trots att vi åt både LCHF bröd, godis, kakor och bullar.  Å andra sidan gick vi inte ner i vikt heller. Står lite stilla så vi gjorde något som heter fettfasta för att kicka igång våran kropp. ...

Av Lena - 12 december 2016 08:59

Vi var i Bangkok över julen. Det blev lite för mycket gosaker men jag klarade mig rätt bra ändå. Lite av det jag bakade ser ni nedan: Bounty Cups 8 st (Original recept är från Bakasockerfritt) Botten: 17 g rumsvarmt smör 0.5 dl mandelmj...

Av Lena - 12 december 2016 05:47

Plötsligt hade det gått 10 år och jag måste ha nytt körkort. Det är alltså 10 år sedan som vi gifte oss och jag bytte namn. Tiden går fort.    När jag ska skicka in för att förnya mitt körkort, passar min man på att göra det oxå. Han har varit utan...

Av Lena - 12 december 2016 04:16

Det har hunnit gå över 2 år sedan senaste inlägget. Tro om det kommer att finnas någon som läser nu efter så lång tids uppehåll. Jag har inte varit helt på latsidan, finns i alla fall matbilder på Instagram. Där heter jag Janel6302.   Det blir ...

Presentation


Jag bor i Malaysia. Maten här är mycket söt och serveras med väldigt mycket ris. Här ska jag berätta hur jag ska ta mig ner till 2 siffrig vikt och även andra vardagliga saker. På viktresan har jag min man med mig.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Fråga mig

1 besvarad fråga

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards