Alla inlägg under november 2013

Av Lena - 30 november 2013 07:15

Fullt ös med juldekorationer överallt. Själva dekorerar vi inget i år heller. Mats snackar om att sätta upp en ljusslinga men känner jag han rätt så lär den nog inte komma upp i år heller   


Idag har vi tagit en prommenad ner till "centrum" Ja det är ju egentligen 3 centrum eller i alla fall 3 shoppingmall som vi bor vid, "The Curve", "e-@Curve och IPC där IKEA ligger och dom liksom hänger ihop alla 3. Ja ja vi gick i alla fall ner dit för att kolla om eventuellt det söta sockret som inte är socker kanske kanske kan finnas här men nopp. Sockret heter Sukrin Melis eller Sötin eller den kemiska namnet Erytritol. 

Nu hade vi turen att träffa vänner som ska till Sverige över julen och har lovat att försöka få tag på sötningsmedlet till oss. 

Hoppas nu bara det är så bra som det låter. En del bakverk vill man gärna ha lite sötsmak i för att förhöja grundsmaken t.ex cocosbollar som vi har gjort i helgen. LCHF bollar förståss.


Tillbaka till vår prommenad till centrum. Vi började med att äta frukost på "Chilla Cup" En hamburgare med bröd och sallad men jag åt inte upp brödet. 


När det är lördag eller helgdag över huvudtaget så ska man gå tidigt på förmiddagen, för sedan kommer allt folket och det är knökat överallt. Det var i och för sig ganska så knökat redan nu. Ser bla. folk som köpt julgran på IKEA.   


Efter 7 år utomlands i 2 muslimska länder så känns det fortfarande konstigt att dom har jul liksom.

Det va lite tungt att gå hem då luften blivit väldigt fuktig, vi trodde eller va ganska så säkra på att det skulle bli regn igen men den uteblev hela dagen och kvällen.

   


Den första bilden är utanför e@Curve och från den till vänster så är det marknad längst en hel gångväg, bort till The Curve. Den andra bilden är inne på The Curve och i dom här små husen så är det små stånd och så finns det en scen där det blir lite juluppvisningar för barnen. Dom brukar vara på helgerna.

Av Lena - 29 november 2013 07:11

Ingen träningsvärk igår morse då jag for iväg till Bangsar och träffade Katarina jo kanske lite men det va så lite så. Så kom eftermiddagen och jösses vad med träningsvärk jag har i magen och i höfterna. Tydligen väldigt oanvända muskler där     Som det kändes igår så ville jag inte fortsätta att träna för ju längre in mot kvällen det gick detsto ondare och så vart det.

Idag har jag lite ont fortfarande men jag gav mig på att träna men inte pilates idag utan med Wii spelet. Lite arobic och luftboxning typ.

Har tyvär fått tillbaka hugg i min vänstersida som jag inte vet vad det är. Kommer och går men när den kommer är det inte roligt. Mats hade förslag att det är min mage som "pruttesterar" mot alla fibrer, men bara på en sida?   

  Jo jag har fått igång min mage. Va iväg och köpte mer fibrer som jag vet fungerar för min mage. Det dricker jag varje morgon före mat. Det smakar gräs dvs inte alls någe gott så det slinker ner fort som attan och så ett glas ljummet vatten efter det för att skölja ur munnen. Om man låter det ligga lite för länge i vattnet så blir det som gele.



Av Lena - 28 november 2013 10:14

Idag har Mats fastedag så jag smiter iväg och har lunchdate med en vän från Sverige som är här på besök. Hon har bott här tidigare men flyttat tillbaka till Sverige. Lite roligt är det att vi var i Sollefteå båda två i sommras och lyckades inte träffas en enda gång, inte ens av en slump men nu så. Jodå vi sa då att vi skulle träffas och vi viste båda två att den andre var i Sollefteå ändå lyckades vi med att inte ses, det är ganska "duktigt" gjort i en sån liten stad  


Jag åt rester från igår till frukost och så gav jag mig av till Bangsar. Vi käkade på The Daily Gride som har jätte goda hamburgare. Jag tog en med bacon och avocadokräm. Åt inget bröd och typ 5 pommes. Hade jag tänkt till hade jag ju faktiskt kunnat beställa burgaren utan bröd och mer sallad   Fast idag verkar inte min hjärna riktigt hänga med för jag glömde dessutom att säga grattis till henne då hon fyller år idag å allt    ja ja sånt är snurriga livet för det mesta.

Ibland känns det som att jag tänker så mycket på något att jag inte ska glömma det så jag glömmer det. Minsta lilla distrahering så puff är det borta liksom.


När jag åkte hem så stannade jag vid vårt "centrum" och tog en kopp chokladpepparmint dryck på Coffee Bean & Tea Leaf medan jag vänta på att regnet skulle upphöra så jag kunde gå hem. Vart lite missförstånd när jag gjorde beställningen. Kassören trodde jag ville ha en kaka, som tydligen hade samma namn så när jag säger att jag inte vill ha socker i så tittar han på mig som om jag är dum i huvudet och frågar "on the cake?" Då ser jag nog ut som jag tycker han är dum i huvudet och säger nää. Så fråga han vad jag vill dricka? Meeen hallå det är ju det jag sagt "choklatpeppermint with less sugar pleaseee" Å då börjar han skratta och berättar att han trodde jag menade kakan. När jag betalar så frågar han om jag vill ha kaffe i å det vill jag ju inte då jag inte gillar kaffe men ser att dom redan hällt i kaffet så tja okej då ta choklad med pepparmint och kaffe och mindre eller inget socker och lite is.

Det vart ju lite spännande att smaka men jag kan säga att det smakade mest kaffe, minten den försvann någonstans, kanske lite choklad men inte så sött som dryckerna brukar vara i alla fall   Snart blir jag väl en kaffedrickare om jag håller på så här :D

Av Lena - 27 november 2013 15:47

Hej å hå va olätt det va med pilates. När dom säger att man ska ligga stilla med rumpan och fyrkants delen vill man bara skratta, hur i hela friden ska man med en massa runda bollar på kroppen kunna ligga stilla. Det är ju som att ligga i en vattensäng eller ha gel i hela kroppen som flyttar sig så fort man rör på en annan del. Men jag gör så gott jag kan och inte kommer jag upp i dom där vida rörelserna än. Förstår inte hur himla stel jag har blivit och typ otymplig, fast jag fortfarande är vig åt vissa håll   

 

Ja typ som den gula bollen blir det ju då jag ligger på mage och nästan så då jag ligger på rygg oxå. Så ska man ligga på rygg med benen rakt ut och hela ryggen i golvet, hur i hela friden gör man det då det är en stor boll till rumpa som håller en uppe om man inte böjer på knäna? Tja det får vi nog aldrig veta mer än att jag får lägga en kudde eller nått i svanken.

Övningarna tar i alla fall mycket på mina höfter så vi får väl se om jag tar mig upp ur sängen i morgon men det ska jag väl. 

Av Lena - 26 november 2013 17:07

Läste på aftonbladet "Du blir fet av att banta" Kul när jag gått upp 1 kg men så läste jag allt och då blev jag gladare och vet att nu är jag nog på rätt köl en sak som passar mig att äta i princip som vanligt men ta bort så mycket som möjligt av allt som har höga kolhydrater / socker.

Två saker som står i artikeln ska jag ta ta upp här, det är direkt kopierat från artikeln som är skriven av Caroline Hougner i aftonbladets viktklubb.

1. Kroppen kommer ur balans

– Många dieter är för snåla vilket ger kroppen signaler om att du svälter. Det gör att förbränningen bromsar upp och kroppen får ett överskott av kalorier som lagras i fettcellerna. Vissa säger att du kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt ”bara det är rätt mat”. Tyvärr är det inte sant. Varje gång du äter mer än vad kroppen behöver, oavsett vad det är, lagras överskottet i din kropp.

 Vad göra? Svältkost hjälper ingen. Tänk långsiktigt. Mindre portioner och nya matvanor är något du ska leva med länge.


Precis vad jag kände då jag fastade. Jag va hungrig mest hela tiden även om jag drack mycket och dagen efter åt jag som om jag aldrig sett mat förut och jag va hungrig.


5. Du får inte äta det du älskar

– Deprimerande. Enligt den brittiska enkäten var choklad, chips, ost, bröd och vin, sådant många hade mycket svårt att motstå. Var fjärde som uteslöt dem helt gav upp efter en månad.

Vad göra? Sanningen är att du kan äta allt du gillar, men inte hur ofta som helst och inte hur mycket som helst


5:1 metoden får man ju äta hur man vill tydligen de övriga dagarna men tänk att fortsätta ha fastedagar resten av mitt liv, något som jag både avskyr och hatar. Då tycker jag bättre om LCHF god mat och jag kan ta en bit mörk choklad, vilket jag ändå gillar mest och en bit ost vid något tillfälle. Nu dricker jag nästan aldrig något alkoholhaltigt men att ta ett glas survin vid festligheter är inte hela världen.

Av Lena - 26 november 2013 08:29

Har fått tag på Zumba för nybörjare och fortsättnings Zumba och idag har jag provat på det men jösses va jag har blivit stel eller vad man ska kalla det. Jag som har varit så duktig på att dansa och idag funkar det inte alls. Ja ja jag få ta det som om det här med Zumba inte är riktigt min grej. Tyckte liksom lite att musiken och stegen inte riktigt passade ihop i alla fall inte mina steg    Fast det viktiga tycker jag att jag rörde på mig i en timme sedan att jag inte riktigt hängde med det är ju en annan femma.


När jag ändå var svettig och dann så tog jag och gjorde vardagsträning = damma av golven. Är ju lite golv att damma av på 300 kvm.


I morgon ska jag ge mig på pilates for dummies. Har kollat in det innan och som tur är så är det med även enklare grejer för sånna som är nybörjare och lite klen som mig   

Av Lena - 26 november 2013 08:21

Både jag och Mats skulle ha åkt till Bangkok i söndags men jag drog mig ur då jag ska träffa en väninna från Sollefteå / Kiruna i veckan men Mats skulle åka i alla fall.

Nu blev det inte så att han åkte heller och det var kanske tur det för igår och idag är det stora demonstrationer mellan de gula och de röda igen. Det var i början på 2010 som det var de stora oroligheterna med skottlossning och satte fyr på Central World. Ett år senare var jag där och såg deras fredliga demonstration.

Det är bara att hoppas att det inte utvecklas till något mer än bara de här demonstrationerna. 

Av Lena - 25 november 2013 04:35

Det finns ju hjälp grupper för de som har varit narkotika beroende eller alkolist varför finns det inte för de som har varit sockerätare? Det är lika tungt att hålla sig från socker som att hålla sig från andra beroendeframkallande saker. Som en sådan dag som idag skulle jag lätt bara kunna slänga i mig massor av sockriga bullar och kaker för att det är ju ingen mening att hålla sig från sånt då man ändå bara går upp... Ja ni vet vad jag menar men jag tänker inte falla dit även om det är gott med sötebröd.

ASÄ = Anonyma Socker Ätare eller ASE = lite internationellt, Anonymous Sugar Eater   


Har hittat lite LCHF knäckebröd som vi har bakat i grillen eftersom vi har ju fortfarande ingen ugn. Blev inte så som dom skulle ha blivit utan lite sega och fuktiga men goda i alla fall. Här finns receptet. Får hålla mig till LCHF bakverk om jag promt måste ha något   

Presentation


Jag bor i Malaysia. Maten här är mycket söt och serveras med väldigt mycket ris. Här ska jag berätta hur jag ska ta mig ner till 2 siffrig vikt och även andra vardagliga saker. På viktresan har jag min man med mig.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<<
November 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Fråga mig

1 besvarad fråga

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards