Alla inlägg under maj 2014

Av Lena - 31 maj 2014 11:00

Va och köpte en massa fläskköttbitar som Mats har gjort pulled pork på.

Han gjorde det i ugnen och det tog typ 8 timmar. Bortsett från köttet så hade han i lök, BBQ sås och en burk krossade tomater, peppar och buljongtärning

Det åt vi till frukost idag men det smakade himla sött. Det var inte mycket till BBQ sås i men det måste vara den som gjort den söta tomatsmaken. Hade stekt ägg till. Man behöver inte mycket förrän man är mätt i alla fall.

Så här såg den ut efter halva tiden     Så här när den var klar. 

Av Lena - 30 maj 2014 10:45

Plötsligt vart vi utan dricksvatten. Det blir ju en hel del extra drickande inte bara för att det är varmt utan även för att vi äter en massa chiafrön.

För att få levererat nytt vatten så skickar vi ett sms och så brukar vi få ett svar på det men igår fick vi inget svar. Hmm Blir kanske till att gå till affären och handla en dunk. MEEN så kom min käre man på att vi har ju faktiskt kolsyrat vatten att dricka. Ja ibland blir man som blind, blir det slut så finns liksom inget alternativ. Vi kan oxå dricka kranvattnet men det är inte gott och ibland smakar och luktar det på tok förmycket klor om det.

Men vattnet kom, som dom brukar göra, vid 2 tiden dagen efter sms är skickat.    

Av Lena - 29 maj 2014 10:15

Ibland blir man bara så sugen på något. Det sägs att då har man inte ätit tillräckligt med fett så då är det väl bara att inta lite mer fett.


Jag brukar göra en typ av chokladpudding, blir lite hård men mjuknar då den få stå i rumstemperatur ett tag.

Första gången som den gjordes va då Mats skulle göra ketobullar med chiafrön i och medan den stod och guckade till sig innan kokosen skulle i så tog jag och smakade på den åhhh jösses va smaskigt, tyckte jag men inte Mats. Han gillar inte smörkräm men det gör jag. Ja det är alltså som smörkräm, skulle kunna ha det som tårtfyllning.


Min chokladröra.

100 g smör som smälts

1 msk sukrin, går att utesluta eller ha mer eller mindre

3 msk kakao

1 dl kokosgrädde, går bra med vanlig grädde oxå

1 msk kokosolja

2 msk chiafrön

smaksätter med antingen vaniljpulver eller pepparmintsolja


Rör ihop allt väl och ställ i kylen, rör om lite då och då. Chiafrönen vill gärna klumpa sig i en egen klump.

Som jag skrev så blir den lite hård så ska man ha det som en efterrätt så bör dom hällas upp i små skålar och kan sedan serveras med lite grädde. Vill man ha det på tårta ja då måste det anting bredas på innan det stelnar eller vänta till den blir mjuk igen   

 

IngrediensEnergiProteinFettKolhydr.FibrerAlkohol
 100 g smör720 kcal1 g81 g1 g0 g0 g
 1 msk sukrin0 kcal0 g0 g0 g0 g0 g
 3 msk kakaopulver71 kcal4 g4 g2 g6 g0 g
 1 dl kokosmjölk224 kcal2 g23 g3 g1 g0 g
 1 msk kokosolja122 kcal0 g14 g0 g0 g0 g
 2 msk chiafrön106 kcal5 g7 g1 g8 g0 g
Totalt1243 kcal48 kcal1138 kcal27 kcal30 kcal0 kcal
 i gram 12 g129 g7 g16 g0 g
i E% 4%92%2%2%0%




Med grädde istället för kokosmjölk blir det 6 g kolisar men här hos oss är det bättre med kokosgrädden. Skulle vilja ha ett program där jag lägger in mina egna produkter så det kunde bli mer rättvisa mått men nu har jag inte det så det får bli så här. 


Jamen vad åt Mats då?

Han gör chiapuddingar med olika smaker. Den här gången hade han i lite av den mosade mangon. I den här hade han även i några droppar gul karamellfärg så det skulle se lite godare ut.

Genom att han har mango i så blir det mer kolhydrater än i min smet och min smet äter man inte upp på en kväll, tar mig 3 kvällar innan den är slut.

 


Av Lena - 28 maj 2014 10:15

Har gjort broccolipuré och det är godare med mer smör i. Den här gången hade vi stekt lax till. Hade köpt laxkotletter en gång i tiden och det var så mycket ben i dom så det var jobbigt att äta. Jo det är ju så att jag verkligen hatar fiskben, får noja när jag hittar ett ben och massakrerar hela fisken för att leta efter mer, vilket det kanske inte finns. Den här gången tog jag bort alla ben som fanns i fisken, klämde och kände. Hade aldrig litat på att Mats skulle ha gjort det för då hade det säkert funnis ben kvar  

Kolhydratuträkning finns inte då jag inte vet hur mycket det är av varje men på en höft med lite överdrift så ligger det på omkring 8 g kolhydrater per portion 

Av Lena - 27 maj 2014 09:30

Hade bestält hem en massa kycklingfilé och kycklingbröst. Blev något fel så vi fick mer kycklingbröst än vad jag beställt och mindre filé men det gör ju inte så mycket och jag va ganska så glad efter att ha skivat och stekt 1.5 kg filé var jag ganska så less.

Det är himla praktiskt att steka upp en massa så här och sedan frysa in i portionspåsar med ca 200 g i varje, har säkert skrivit om det tidigare då vi gjorde fläsk på det viset.

Jag bara saltar och pepprar så att man kan sedan tillsätta vilken smak man vill. Salt och peppar är ju alltid med i alla fall.

Vi gjorde mat på en del oxå å den fick Mats laga, jag hade ju förberett med att steka kycklingen.   

  Har ingen aning om hur mycket han har haft i men på ett ungefär är det följande:

1 blomkålshuvud

2 tomater

kokosgrädde

thailändsk grön currypasta

Kokt ägg

Låter kanske inte så där jätte gott men det var det. Tomaterna var lite omogna och passade inte riktigt i. 

Som vanligt är det svårt att räkna ut hur många kalorier, speciellt om man inte har en vikt på sakerna men på ungefär så räknades det ut så här.

IngrediensEnergiProteinFettKolhydr.FibrerAlkohol
 200 g kycklingfilé209 kcal46 g2 g0 g0 g0 g
 1 st blomkålshuvud144 kcal8 g1 g20 g12 g0 g
 3 dl kokosmjölk673 kcal6 g68 g10 g4 g0 g
 30 g currypasta33 kcal1 g1 g5 g0 g0 g
 2 st tomater53 kcal2 g0 g9 g3 g0 g
 2 st ägg165 kcal15 g12 g0 g0 g0 g
 150 g smör1081 kcal1 g122 g1 g0 g0 g
Totalt2357 kcal324 kcal1813 kcal182 kcal37 kcal0 kcal
 i gram 80 g205 g45 g20 g0 g
i E% 14%77%8%2%0%


Otroligt va med kolisar det är i ett blomkålshuvud. Det blev 4 portioner så lite över 11 g kolhydrater per portion.


Av Lena - 24 maj 2014 11:30

I går så tog militären över Thailand och det var utegångsförbud mellan 22 och 06. Som tur är så skulle inte Mats åka förrän mitt på dagen så allt är som vanligt då.

Han ringde då han börja närma sig så jag kunde börja med maten, han va hungrig.

Som jag skrev tidigare så skulle det bli broccolimos och den här gången så hade jag inte i så mycket smör och det blev mer mosigt MEN jag tycker faktiskt det inte var lika gott som med massor av smör i. Till moset fick han fläskkotlett.

 

Fast det var mäktig mat så hade Mats ett sug kvar så han gjorde kokostoppar. Här kommer receptet.

Ingredienser

100 g smör

200 g kokos

1.5 msk Sukrin

1 riven citronskal

1 dl kokosgrädde

2 ägg

Lite vanilj


Rör ihop 150 grader i 20 minuter och sedan 175 grader i 5 min för att få färg Blev 30 små toppar

 

 

 

IngrediensEnergiProteinFettKolhydr.FibrerAlkohol
 100 g smör720 kcal1 g81 g1 g0 g0 g
 200 g kokosflingor1286 kcal13 g126 g7 g47 g0 g
 1.5 msk sukrin0 kcal0 g0 g0 g0 g0 g
 1 st citronskal6 kcal0 g0 g1 g0 g0 g
 1 dl kokosmjölk224 kcal2 g23 g3 g1 g0 g
 2 st ägg165 kcal15 g12 g0 g0 g0 g
Totalt2402 kcal123 kcal2135 kcal50 kcal93 kcal0 kcal
 i gram 30 g241 g12 g49 g0 g
i E% 5%89%2%4%0%

 

Här blir det som med de andra saker som vi har kokosgrädde i att vi får räkna ut på kokosmjölk då det inte finns hos kostbevakningen och då blir det lite mer kolisar men det får vi stå ut med. Varje topp innehåller då 0.4 g kolhydrater

Av Lena - 23 maj 2014 09:15

I morgon kommer mannen hem och han vill pröva på broccolimoset, vilket han är skeptisk till. Kilar över till Tesco och handlar lite broccoli, bacon och kotletter. Vart en snabbvända totalt tog det mig 40 minuter allt som allt. 


Fast jag va snabb inne i affären så han jag ta en bild i alla fall   

 

Så här ser alltså rishyllorna ut här. Det är allt från 500 g till 10 kg säckar med ris och det handlas mycket ris här. Finns hur många olika sorter som helst oxå. Det är långkornigt, kortkornigt, jasmin, kladd, special för biriani, special för att göra kuber till saté, brunt, rött, svart, full korn osv osv


Av Lena - 22 maj 2014 08:45

Som jag skrev så åkte min man till Bangkok alldelens själv. Jag kände att jag orka bara inte igen då jag ska dit en sväng innan jag åker till Sverige.

När han är borta då passar jag på att äta precis vad jag vill utan att tänka på honom om han äter det eller inte, så som OST.   


Stekt pepparkorv med ost och majonäs på, lite BBQ sås till. En typisk snabbmat när man inte orkar görna något mer avanserat.

   

En frukost omelettfrukost med champinjoner och massor med smält smör. Orkade inte allt så det blev rester till lunch

 

Såg en som gjort broccolimos och tyckte det såg himla gott ut så jag gjorde det oxå, men min blev mer puré då jag nog hade i lite förmycket smör, om man nu kan ha för mycket smör med LCHF. Ångade i alla fall broccolin, mixa med mixerstav tillsammans med smör och lite grädde, krydda med salt och peppar. Till det har jag mina baconchips. SÅÅÅÅÅÅ himla gott

 

Mats gillar inte shiitakesvamp men det gör jag så bacon, shiitake och stekt ägg till frukost, mums

 

Blev ju ganska mycket stekt bacon så till det har jag stekt ägg och så har jag stekt aubergin, broccoli, svamp och sedan hält på grädde och kryddat med salt, peppar och lite worcestershiresås. Blev både lunch och middag då jag inte orkade allt.


Det kan se ut som om jag har jätte portioner men jag / vi äter alltid i en djuptallrik. 


Presentation


Jag bor i Malaysia. Maten här är mycket söt och serveras med väldigt mycket ris. Här ska jag berätta hur jag ska ta mig ner till 2 siffrig vikt och även andra vardagliga saker. På viktresan har jag min man med mig.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Fråga mig

1 besvarad fråga

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards