Alla inlägg under juni 2014

Av Lena - 30 juni 2014 11:10

Ibland är man bra duktig på att hålla sig inom ramarna. 2 veckor till godo och jag har nu nått mina -15 kg från då jag började skriva ner min vikt.

Mats

Datum4-Nov22-JunSkillnad30-JunSkillnadTotal
Vikt i kg108.992.7-0.893.3+0.6-15.6
Vatten i %53.455.30.155.30.0+1.9
Fett i %35.632-3.2320.0-3.6
Bröst i cm117.0105-2.01050.0-12.0
Överarm i cm38.0350.034.5-0.5-3.5
Midja i cm115.51003.097-3.0-18.5
Höft i cm112.0102-1.01020.0-10.0
Stuss i cm115.5106-1.0107+1.0-8.5
Lår i cm69.063.50.164+0.5-5.0

Lena

Datum4-Nov22-JunSkillnad30-JunSkillnadTotal
Vikt i kg125.4110.5-1.1109.5-1.0-15.9
Vatten i %43.749.40.649.6-0.2+5.9
Fett i %56.045.4-1.145.00.4-11.0
Bröst i cm122.0119.01.0115.5-3.5-6.5
Överarm i cm45.545.00.044.0-1.0-1.5
Midja i cm117.099.5-0.599.0-0.5-18.0
Höft i cm134.0125.00.0124.0-1.0-10.0
Stuss i cm142.0125.02.0122.0-3.0-20.0
Lår i cm85.577.00.076.0-1.0-9.5

En sak är säkert att när vi har varit i Bangkok så har vi inte så bra värden varken i vikt eller i mått. Vad som gör det vet vi inte. Den här gången har vi ökat på fettintaget och det har gett bättre viktresultat men sedan måtten, ja dom kan ju bero på att man kanske har blivit svullen av flygresan eller nått sånt.




Av Lena - 30 juni 2014 10:55

Nu när vi har smör så gjorde vi även fläskburgare. Hade 1.1 kg fläskfärs i frysen som vi gjorde en laddning på.

Som kryddning i färsen hade vi, på ett ungefär då vi har så himla svårt för att mäta.

blev nog 8 msk "turkisk" yoghurt

1.5 msk torkade örtkryddor

1 msk rökvatten

Några droppar worcestershire sauce

Salt och peppar

Kruskakli

1 ägg som man kan utesluta

Blanda allt och låt stå en liten stund innan man blandar i köttfärsen. Stek och njut. Vi gjorde ganska "normal" stora.

Självklart måste vi äta några till middag, eller 2 var vart det, tillsammans med SMÖÖÖR

Här är Mats burgare med persiljesmör och stekt ägg.    Å här är min men med ost på oxå och så han mitt smör smälta innan jag han få fram kameran :D


I Bangkok då vi var där nu sist då så gjorde jag oxå fläskfärsburgare men då hade jag i röd kurry som kryddning, alltså inga örtkryddor, rökvatten, worcestershire sauce inte heller kruskakli då vi inte hade någon där. Gjorde dom ganska stora och stekte dom på svag värme länge.

  Så här vart burgaren i Bangkok. Serverades med massor av majonsäs, skirat smör och ångad broccoli. Mums

Av Lena - 30 juni 2014 10:40

Vi har gjort eget kryddsmör. Det blev 5 olika smaker, eller ja nästan i alla fall. Kanon att ha till maten då man behöver lite extra smör och med lite gosmak på oxå.


Vi köpte färska kryddor och 225 g smörpaket. Smöret fick först stå framme lite så det blev mjukt. Därefter så la vi i först den kryddan som smaka minst i en matberedare, det är 200 g krydda i varje förpackning, sedan klicka i smöret och kör igång. Nu använder vi saltat smör så vi tillsätter inget salt, förra gången blev det för salt för att vara gott.

Så här vart smöret. Vi la tillbaka det färdigblandade i smörpapperet. Men hur ska vi nu veta vilket smör som är vilket?   Jo smörpaketet la vi i det paketet som de olika kryddorna kom i. Så här ser ni vilka smaker vi har. Kan säga att den Italienska och Engelska persiljan dom smakar lika dant.

 

Den här bilden har jag lånat från en av alla LCHF grupper om man vill göra med lite andra smaker så finns det idéer här. Vi har alltså gjort det absolut enklaste sättet man kan göra. 


Av Lena - 30 juni 2014 10:16

Som jag skrev tidigare så var vi iväg till Bangkok en sväng. Jag följde med för att inhandla inför Sverigeresan. Det blev bla. Röd och grön thaicurry, jo jag vet att det finns i Sverige men den är inte lika stark. Det blev oxå ingefärste, kokosmjöl, fläsksvålar och lite migränmedicin.

När jag va iväg och handlade så hittade jag även andra gosaker. Mats boss brukar alltid tjata att vi ska köpa sill och kaviar och ta med oss och så gillar han godis, gärna svenskt godis t.ex lakrits.

På affären precis utanför kontoret hittade jag både sill, Svenska Kalles Kaviar, lax och lakrits. Han behöver bara gå kanske 100 meter och korsa gatan och vips är han där. Affären är Central Food Market och ligger i Central shopping mall vid Chit Lom, för den som vill veta.

Här kommer lite bildbevis på vad jag hittade och priser. Bilderna är klickbara så dom blir större om någon skulle vilja se dom bättre.

     

Bild 1: Lakritsen var ju lite dyr då för den lilla burken, det som fanns på hyllan var söt, salt och chili lakrits, fanns tydligen med choklad och lite annat oxå. Bild 2: Marsipan för den som vill baka fettisdagsbullar. Bild 3: Laxi i hur många varianter som helst, fanns även i charken att köpa valfri bit.

       

Bild 4: Kalles kaviar och se på 17 jag hittade även typ keso, har inte provat den än. Bild 5: Sill Bild 6: Mer Sill och rom Bild 7: Ansjovis, bra att veta om man skulle vilja göra en typ LCHF Jeansson

 

Å jag hittade något mycket gott att dippa mina svålar i. Köpte, prova och köpte mer att ta med hem till Malaysia.

 

Jag lovar att det är såå jäkla gott, ja om man gillar ost och fläsksvålar alltså.     Där har jag ju tur att Mats inte gillar ost men han äter svålarna.

Den här gången blev det en väska fylld med svålar, ja i alla fall botten på den.

Av Lena - 27 juni 2014 07:49

Hittade ett recept på kesobröd på 56kilos hemsida. Återkommer med länk då inget sånt verka fungera på paddan. *morrar*
Då jag är gift med en man som har ostfobi så kan jag ju inte göra med keso i och för den delen så har jag inte hittat någon keso här, än.

Här kommer receptet på mitt yoghurtbröd som blev godkänt av min man ;)

3 ägg
125 g yoghurt, typ turkisk yoghurt
5 msk kokosmjöl
1 msk fiberhusk
1 msk chiafrön
ca 2 msk solroskärnor, kan varit lite mer
1 msk bakpulver
2 msk kokosolja, jag har inget annat kokosfett att välja på. Original kan man ha deodoriserat smällt kokosfett eller utesluta det helt.
1 nypa salt

Blanda alla torra ingredienser, knäck i äggen, kokosoljan sedan ställde jag bunken på vågen för att mäta upp 125 g yoghurt.
Blanda sedan allt väl, låt stå och svälla lite. Jag klappade ut degen i min långpanna som är 35x25 liten ;) gjorde lite skåror men dom försvann under gräddningen.
Värm ugnen till 200 grader. Grädda brödet i mitten i 20 minuter. Jag använder varmluftsugn.

Av Lena - 22 juni 2014 13:11

Jag dricker alltså inte kaffe, har provat med det mesta tycker jag. När ja va liten gillade jag att doppa en sockerbit i kaffet men socker kan jag inte ha i. Jag provade även innan jag började med LCHF att dricka med socker och grädde men fy tusan va äckligt.   

Nu ser jag överallt i forum, bloggar, instagram och i facebookgrupper att näst intill alla dricker fettkaffe eller MCT kaffe. Mats har provat med cocosolja i och tycker det är okej. Varför ska jag nu ge mig på att dricka kaffe när jag kan ta te istället. Jo min mage funkar ju inte så bra, fast jag dricker chiafrön, så, jag vet att kaffe brukar fixa magar. Te är rena döden för min mage, endast bra med te då det är åt andra hållet, diarre alltså.


Fixar en kopp kaffe med kokosolja i, luktar jätte gott, hälde i grädde och vispa som bara den. Smakar av och NÄÄÄÄ det smakar inte bättre. Slänger i Sukrin, alltså sötningsmedel och det smakar fortfarande inte bra. Häller i mig allt som är i muggen i alla fall och sedan en massa vatten för att få bort smaken.


Hade ju varit trevligt om jag hade kunnat dricka det där och då även få i mig extra fett och få igång magen. 


Om ni undrar vad MCT-olja är så kan ni läsa om det här sån olja finns inte här i Malaysia i alla fall.

Av Lena - 22 juni 2014 12:42

Ibland vill man ju förnya sig lite, inte bara gå ner i vikt utan kanske något annat oxå så jag tog och fixade lite färg i håret.

Ja så här vacker blev man     Jo jag ser väldigt sur ut och det har jag fått höra på FB när jag la upp min SELFIIIE Jag har liksom ingen vana att ta selfie bilder, fullt konsentrerad liksom.

Ja som ni ser vart det röda ränder. Nu visade det sig att färgen lossnar då jag svettas, tjoho eller NOT. Min vita tröja och linnet jag hade på mig var rödfärgat efter prommenaden hem. Hur kan man sätta en inte permanent färg i håret i ett land där det regnar mest mycket och där en som jag, vilket dom såg då jag kom, svettas massor.

Dagen efter tvättade jag håret 7 ggr och det rann färg fortfarande från det. Men nu kan jag i alla fall ha ljusa kläder på mig. Jag gick och frågade frisören om det verkligen skulle vara så och det skulle det. Hmm så jag måste ha mörka kläder på mig då? Jo det måste jag ha. Kul, jag har bara 2 svarta t-shirt sedan är alla andra kläder ljusa.

Som tur är så blev det så att efter de här massa tvättarna så "lossnade" inte färgen vid lite blött utan endast då jag tvättar det, alltså när shampo kommer i.


Vi har ju varit i Bangkok igen. Inte nog med att jag gick jag 2 gånger och fick massage men de här gångerna blev det utan blåmärken. Har även scrubbat hela kroppen så nu är man mjuk som en barnrumpa. Kostnad för scrubbingen 50 skr, tog en hel timme.

Sedan va jag oxå och fick håret tvättat och flätat. När jag fråga om priset för att få det tvättat och blåst säger hon 100 baht, dvs 20 skr OKEJ. Jag släpper ut mitt hår från knoppen och hon säger -OJ har du sååå långt hår. För det skulle tydligen kosta mer för sååå långt hår   men det blev - special price for you. 

När det var tvättat och hon höll på att torka det så undra hon om hon skulle lägga lockar i det eller om det skulle vara rakt men jag ska ju fläta det så det får bli rakt. Där missuppfattade hon mig och trodde hon skulle fläta så - you have to pay more, 50 baht. Jamen OKEJ jag tar 50 bahts flätning alltså för 30 skr så fick jag håret tvättat, torkat och flätat. Det är såå skönt att kunna unna sig något utan att känna att det svider i plånboken.

Så här blev resultatet. 

Som ni ser så kan jag le fast jag tar selfie, hahahaha. 
 

Av Lena - 22 juni 2014 12:21

Mats ville ha pannkakor men har inte hittat något recept som han var nöjd med så han skapade ett eget. De andra recepten har han tyckt varit som omeletter typ

Här kommer hans recept i alla fall

Mats kokospannkakor

3 ägg

0.5 tsk salt

1 tsk vaniljessens

0.5 dl kokosmjöl

0.5 dl kokosflingor

1 msk fiberhusk

2 dl kokosgrädde (har sett att i Sverige heter det krämig kokosmjölk tydligen, innehåller färre kolhydrater än kokosmjölken)

0.5 dl kokosolja

1 dl grädde eller kokosgrädde

 

Blandade allt utom grädden. Låt stå och svälla till sig. Tillsätt grädden eller kokosgräde om man hellre vill ha det och vispa. Han stekte dom  i 0,5 msk smör per pannkaka i en 18 cm diameters panna. Blev 6 st pannkakor. Varje pannkaka innehåller 2.3 g kolhydrater. Servera med vispad grädde och i det här fallet osötad jordgubbssylt som ändå innehöll 7 g kolhydrater per msk (23 g sylt)

För det kan jag få 3.5 färsk jordgubbe men vem vill äta de smaklösa jordgubbarna som finns här. Dyr och smaklöst hör inte ihop. Nästa gång ska jag nog göra kanelgrädde bara till.

Jag åt 2 stycken och jag var så himla mätt så 6 timmar senare känns det som jag nyss har ätit.

 

 

Presentation


Jag bor i Malaysia. Maten här är mycket söt och serveras med väldigt mycket ris. Här ska jag berätta hur jag ska ta mig ner till 2 siffrig vikt och även andra vardagliga saker. På viktresan har jag min man med mig.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards