Direktlänk till inlägg 29 maj 2014

Efterrättssugen

Av Lena - 29 maj 2014 10:15

Ibland blir man bara så sugen på något. Det sägs att då har man inte ätit tillräckligt med fett så då är det väl bara att inta lite mer fett.


Jag brukar göra en typ av chokladpudding, blir lite hård men mjuknar då den få stå i rumstemperatur ett tag.

Första gången som den gjordes va då Mats skulle göra ketobullar med chiafrön i och medan den stod och guckade till sig innan kokosen skulle i så tog jag och smakade på den åhhh jösses va smaskigt, tyckte jag men inte Mats. Han gillar inte smörkräm men det gör jag. Ja det är alltså som smörkräm, skulle kunna ha det som tårtfyllning.


Min chokladröra.

100 g smör som smälts

1 msk sukrin, går att utesluta eller ha mer eller mindre

3 msk kakao

1 dl kokosgrädde, går bra med vanlig grädde oxå

1 msk kokosolja

2 msk chiafrön

smaksätter med antingen vaniljpulver eller pepparmintsolja


Rör ihop allt väl och ställ i kylen, rör om lite då och då. Chiafrönen vill gärna klumpa sig i en egen klump.

Som jag skrev så blir den lite hård så ska man ha det som en efterrätt så bör dom hällas upp i små skålar och kan sedan serveras med lite grädde. Vill man ha det på tårta ja då måste det anting bredas på innan det stelnar eller vänta till den blir mjuk igen   

 

IngrediensEnergiProteinFettKolhydr.FibrerAlkohol
 100 g smör720 kcal1 g81 g1 g0 g0 g
 1 msk sukrin0 kcal0 g0 g0 g0 g0 g
 3 msk kakaopulver71 kcal4 g4 g2 g6 g0 g
 1 dl kokosmjölk224 kcal2 g23 g3 g1 g0 g
 1 msk kokosolja122 kcal0 g14 g0 g0 g0 g
 2 msk chiafrön106 kcal5 g7 g1 g8 g0 g
Totalt1243 kcal48 kcal1138 kcal27 kcal30 kcal0 kcal
 i gram 12 g129 g7 g16 g0 g
i E% 4%92%2%2%0%




Med grädde istället för kokosmjölk blir det 6 g kolisar men här hos oss är det bättre med kokosgrädden. Skulle vilja ha ett program där jag lägger in mina egna produkter så det kunde bli mer rättvisa mått men nu har jag inte det så det får bli så här. 


Jamen vad åt Mats då?

Han gör chiapuddingar med olika smaker. Den här gången hade han i lite av den mosade mangon. I den här hade han även i några droppar gul karamellfärg så det skulle se lite godare ut.

Genom att han har mango i så blir det mer kolhydrater än i min smet och min smet äter man inte upp på en kväll, tar mig 3 kvällar innan den är slut.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 12 december 2016 14:56

Den här hösten 2014, fick vi besök av husets ägare i Malaysia. Vi anade att dom vill ha tillbaka sitt hus nu när dom flyttat tillbaka till Malaysia. Han fråga hur länge vi tänkt bo där och jag sa så länge som möjligt. Vi har bott i huset sedan det va...

Av Lena - 12 december 2016 10:58

Vi klarade julen bra. Vi gick faktiskt inte upp i vikt trots att vi åt både LCHF bröd, godis, kakor och bullar.  Å andra sidan gick vi inte ner i vikt heller. Står lite stilla så vi gjorde något som heter fettfasta för att kicka igång våran kropp. ...

Av Lena - 12 december 2016 08:59

Vi var i Bangkok över julen. Det blev lite för mycket gosaker men jag klarade mig rätt bra ändå. Lite av det jag bakade ser ni nedan: Bounty Cups 8 st (Original recept är från Bakasockerfritt) Botten: 17 g rumsvarmt smör 0.5 dl mandelmj...

Av Lena - 12 december 2016 05:47

Plötsligt hade det gått 10 år och jag måste ha nytt körkort. Det är alltså 10 år sedan som vi gifte oss och jag bytte namn. Tiden går fort.    När jag ska skicka in för att förnya mitt körkort, passar min man på att göra det oxå. Han har varit utan...

Av Lena - 12 december 2016 04:16

Det har hunnit gå över 2 år sedan senaste inlägget. Tro om det kommer att finnas någon som läser nu efter så lång tids uppehåll. Jag har inte varit helt på latsidan, finns i alla fall matbilder på Instagram. Där heter jag Janel6302.   Det blir ...

Presentation


Jag bor i Malaysia. Maten här är mycket söt och serveras med väldigt mycket ris. Här ska jag berätta hur jag ska ta mig ner till 2 siffrig vikt och även andra vardagliga saker. På viktresan har jag min man med mig.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards