Alla inlägg den 3 maj 2014

Av Lena - 3 maj 2014 12:00

Ja vad har jag gjort bortsett från det jag redan har skrivit? Det har varit mycket badande med lite solande. Tycker alltså det är jätte jobbigt och tråkigt att ligga och pressa i solen men simma och göra vattengympa det är ju skönt.

Vattnet är perfekt nu och det är himla varmt ute, ja ja det är inte så mycket varmare än vad det är hemma i Malaysia men det är torrare och blåsigare så det är behagligare att vara ute här.


Självklart blir det även vardagliga saker som att handla, laga mat, städa och tvätta. 

Mellan affären och där vi bor finns en som säljer thai te. Som jag skrivit förut så innehåller dom ett ton med sötning så som socker och socker och så lite condenserad sötmjölk. Den här damen kunde ingen engelska, som vanligt, så det gällde att peka och säga no no no. Fick en thai te med grädde. Nästa gång peka jag på bilden, hon titta på mig och jag börja säga no sugar... men hon viste. Så en dag stod hennes dotter där men hon kunde engelska. Jag han inte säga så mycket för tanten chattrade på thai och dottern gjorde te utan socker men hon kollade för säkerhetsskull med mig att mamma verkligen sagt rätt.   

Att dom känner igen mig är kanske inte så konstigt. Inte nog med att jag är stor utan även så här ser jag ut då jag varit ute och gått i värmen.

 

Spelar ingen roll om det är sol eller inte, röd som en kräfta blir jag i ansiktet och svettig som om någon sprutar vatten på mig hela tiden.


En dag va jag ute och leta efter kokosmjöl. Hittade något som heter Sunshine Market som både finns på FB och har en egen hemsida OCH dom skriver på engelska.   

Hade kollat in kartan vart det ligger och tänkte det är inga problem att gå dit. Jag kunde välja mellan att gå av vid BTS Phrom Phong eller BTS Asok. Såg närmare ut från Phrom Phong så jag klev av där och tog mig till Sukhumvit 33, sedan gick jag och så gick jag och trodde jag aldrig skulle komma fram. Svängde av där jag trodde jag skulle svänga av men där fanns bara en massa villor. Nu fram med telefonen och försöka få något internet och ta fram kartan. Hett som 17 så det va tur jag hade vatten med mig, men den tog slut och inga affärer eller kiosker längst vägen. Medan jag står där i skuggan och fibblar med min telefon så ser jag plötsligt husnummer på andra sidan vägen och kom fram till att "jag är snart framme". Gick en liten bit till och där var det, ser ut som vilket privathus som hellst. En väldigt liten butik men med en massa hälsosamma saker och mitt kokosmjöl :D

 

Adressen är: 261/1 Sukumvit Soi 31 (Sawasdee )North Klongtan, Wattana, Bangkok, Thailand

 

260 baht för 500 g är ca 52 skr. Har sett att den kostar 101 skr för 500 g i Sverige.

Väldigt vänliga i butiken, först får jag ett glas vatten sedan fyller dom även på min flaska och det utan någon extra kostnad. Tog taxi därifrån till Asok.

 

Annat gott som jag köpt här är fläsksvålar. Här kostar dom 25 baht, vikten är ca 80 g, en vägden 78 g och en 83 g. 25 bht är alltså ca 5 skr. I Sverige finns det påsar på 150 g för 39 skr.

 


Presentation


Jag bor i Malaysia. Maten här är mycket söt och serveras med väldigt mycket ris. Här ska jag berätta hur jag ska ta mig ner till 2 siffrig vikt och även andra vardagliga saker. På viktresan har jag min man med mig.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Fråga mig

1 besvarad fråga

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards