Alla inlägg den 30 mars 2014

Av Lena - 30 mars 2014 14:00

Söndag och lite efterrätt   

Nu har vi inte efterrätt varje söndag men Mats har tjatat om kladdkaka i några dagar nu så han bakade en idag. 

Som vanligt så får vi modifiera allt och har inte lika mycket sötningsmedel i. Orginalreceptet finns här


Recept på våran kladdkaka blev så här. Den är delad i 3 från orginalreceptet för att det inte ska bli så mycket utan lagom till oss 2 och en hel del modifiering.


35 g smör

1 ägg

0.75 dl grädde

0.75 dl mandelmjöl

1 msk kokosflingor

1 msk fiberhusk

1 msk cocosnöts pulver (krämig) Vet inte om det finns i Sverige

2 msk Stevia

0.5 tsk vaniljextract

1 msk kakao

5 g hackad mörk 70% choklad (sockerfri, hittade ingen annan)

10 g hackade valnötter


Blanda allt och häll i en liten bröad form. Vi bröade med smör och kokosflingor. In i ugnen på 175 grader i ca 20 minuter beroende på hur liten formen är och vilken ugn man använder, vi har en varmluftsugn, den ska i allafall vara kladdig i mitten. Våran form är 17x11 cm och ett djup på 3 cm


Så här blev resultatet. Serverade med vispad grädde med lite vanilj i.

 

Av Lena - 30 mars 2014 13:30

Man tager vad man haver sa Cajsa Warg,  tror i alla fall att hon sa det, vilket fall så är uttrycket på det viset.  

Den här gången är det fiskbullar. Har ingen aning om hur mycket då det inte ens står på paketet. Vi köper dom färska och sedan fryser vi in dom, finns stora och små. 


Jag älskar fiskbullar i kaviarsås (Kalles kaviar) och potatis men nu blir det varken Kalles kaviar eller potatis men det vart i alla fall jätte gott tycker vi.


Vi tog i alla fall 2 pkt fiskbullar, kanske är som en stor burk i Sverige. (halveras)

1 ganska liten Röd lök (hackas)

3 klyftor Vitlök (hackas)

5 cm Ingefära (strimmlas)

2 knippen Pac Choy (hackas i ganska stora bitar, dom sjunker ihop=

1 st Tomat (skärs i ganska stora mumsbitar)

Stekt bacon ungefär lika mycket som i ett svenskt paket (hackas)

Grädde så det täckte allt

Kryddat med salt och peppar 


Stekte bacon, lök, vitlök och ingefäran

Tillsätt fiskbullarna, tomater och pac choy, rör runt

Häll på grädden och låt koka ihop lite ev tillsätt mer curry eller andra kryddor.


 



Presentation


Jag bor i Malaysia. Maten här är mycket söt och serveras med väldigt mycket ris. Här ska jag berätta hur jag ska ta mig ner till 2 siffrig vikt och även andra vardagliga saker. På viktresan har jag min man med mig.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Fråga mig

1 besvarad fråga

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards