Direktlänk till inlägg 16 mars 2014

Så var vi hemma igen

Av Lena - 16 mars 2014 05:30

I fredags så gick vi upp tidigt för att åka hem. Vi hade dividerat över om vi skulle gå till BTS och ta tåget till Mo Chit och sedan taxi men bestämde oss för att prova Bangkoks sk. My Teksi, fast i Bangkok heter den Grab Taxi men i övrigt är det samma logga och så.

Tja vi fick en bil som var ganska så långt bort och för att ta sig till oss så hamna den precis i rusningstrafiken. Vi satt ute och vänta, men det tar väldig tid. Så ringer chauffören och Mats har ingen aning om vad den sa eller ville men vi hoppas att den hittar hit.

Efter många om och men så kom det en bil och genom att man får taxi nummret då man beställer så viste vi att det var "vår" bil. 

Taxi chauffören kan i princip ingen engelska men förstod att vi ville till Don Muang flygplatsen. Hon körde en massa småvägar för att slippa trafiken och sedan upp på motorvägen. Hon vart förvånad att vi godkände att ta motorvägen fast det vart 4 tullavgifter men vi ville komma fram idag.


När vi åkte från flygplatsen i KL så ser vi släckningsarbete av två gräsbränder. Det har varit mycket gräs och skogsbränder under de här veckorna då vi varit borta. Att bo i ett tropiskt land där det brukar i alla fall regna 1 timme om dagen till att det inte har regnat på flera veckor. Det har gått så långt så det är ranson på vatten. Dom stänger vattnet i 2 dagar och är i gång 2 dagar fast bara på vissa platser runt om Kuala Lumpur. Med våra 2 stora vatten cisterner så kommer vi att klara oss det är bara i köket vi blir utan vatten.

 

Här har dom redan hunnit släcka. Va inte tillräckligt snabb upp med kameran.

Vattnet är ju alltså egentligen inga problem för oss men den dåliga luften är ju inte så där jätte rolig. Kollar API på den här sidan. Ju högre API desto sämre luft. På lördagen vaknade vi till strålande sol och ingen rökdis alls, men söndagen var det tillbaka igen.


   

Bilden till vänster är alltså lördagsmorgonen. Bilden till höger är söndagens dis och då är det ändå inte så höga halter. I fjol såg vi inte husen då det var som värst.


Än en gång så måste jag säga att det är bra bekvämt att beställa från Tesco över internet och få det levererat hem. I torsdags så gjorde vi beställning och på fredagkväll så får vi maten levererad så vi kan äta hemma.


I helgen så gjorde jag Ketobollar. Jag gjorde med chokladsmak.

Följde receptet på  LCHF ingenjörens sida, men gjorde bara halv omgång då vi var osäker på om vi skulle gilla det. Blev en omgång till fast den här gången med mer vanilj och mindra kaffe. Trotts Ketobollar så var Mats hungrig hela helgen. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 12 december 2016 14:56

Den här hösten 2014, fick vi besök av husets ägare i Malaysia. Vi anade att dom vill ha tillbaka sitt hus nu när dom flyttat tillbaka till Malaysia. Han fråga hur länge vi tänkt bo där och jag sa så länge som möjligt. Vi har bott i huset sedan det va...

Av Lena - 12 december 2016 10:58

Vi klarade julen bra. Vi gick faktiskt inte upp i vikt trots att vi åt både LCHF bröd, godis, kakor och bullar.  Å andra sidan gick vi inte ner i vikt heller. Står lite stilla så vi gjorde något som heter fettfasta för att kicka igång våran kropp. ...

Av Lena - 12 december 2016 08:59

Vi var i Bangkok över julen. Det blev lite för mycket gosaker men jag klarade mig rätt bra ändå. Lite av det jag bakade ser ni nedan: Bounty Cups 8 st (Original recept är från Bakasockerfritt) Botten: 17 g rumsvarmt smör 0.5 dl mandelmj...

Av Lena - 12 december 2016 05:47

Plötsligt hade det gått 10 år och jag måste ha nytt körkort. Det är alltså 10 år sedan som vi gifte oss och jag bytte namn. Tiden går fort.    När jag ska skicka in för att förnya mitt körkort, passar min man på att göra det oxå. Han har varit utan...

Av Lena - 12 december 2016 04:16

Det har hunnit gå över 2 år sedan senaste inlägget. Tro om det kommer att finnas någon som läser nu efter så lång tids uppehåll. Jag har inte varit helt på latsidan, finns i alla fall matbilder på Instagram. Där heter jag Janel6302.   Det blir ...

Presentation


Jag bor i Malaysia. Maten här är mycket söt och serveras med väldigt mycket ris. Här ska jag berätta hur jag ska ta mig ner till 2 siffrig vikt och även andra vardagliga saker. På viktresan har jag min man med mig.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Fråga mig

1 besvarad fråga

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards