Alla inlägg den 23 februari 2014

Av Lena - 23 februari 2014 09:15

Nu börjar min man bli frisk för idag ville han göra Bounty eller Kokoschoklad. Receptet hittade vi som vanligt på LCHF Recept och orginalet kan ni se här

Jaha tänker ni kan hon aldrig göra efter recepten och svaret är jodå ibland så men den här gången gick det inte.

Till att börja med så har vi inte kokosfett utan byttes ut till kokosolja, kokosmjölk finns inte heller utan det är antingen pulver som man gör mjölk eller kokosgrädde och vi valde grädden :D Jodå jag ska skriva ner receptet. Vi provade att följa receptet någorlunda i alla fall men med 0.5 dl olja, 1 dl grädde och 1 dl kokosgrädde funkade inte så bra med 200 g kokos. Det blev snustorrt, ja alltså inte för att snus är egentligen torrt men det gick inte att rulla till några bollar eller avlånga stänger, så i med mer vätska.


Här kommer vårt recept i alla fall.


Ingredienser:

1 dl sukrin (Nästa gång ska vi utesluta det)

1 dl kokosolja

2 dl grädde

4 dl kokosgrädde

200 g riven kokos

200 g 72% choklad


Gör så här:

Blanda alla ingredienserna, utom chokladen, till en jämn smet. Vi värmde på 2 dl av kokosgräddden då det egentligen ska kokas ihop.

Ställ in smeten i kylen så den får svalna i ca 1 timme. Lättare att arbeta med efter det

Forma sedan bollar eller små stänger. Ställ in dom i frysen i ca 1 timme.

Smält chokladen i en skål som står i ett varmvattenbad. Doppa "bollarna" i chokladen eller gör som vi pensla på choklad. 200 g choklad vart lite lite för alla bitarna som vi fick till men det täckte i alla fall någorlunda.


 Så här såg dom ut då vi tog ut dom från frysen igen efter penslandet av choklad. Tror jag hade lika mycket choklad på mina händer som på bitarna.

  

Genomskärning av en frusen Bounty. Direkt ur frysen är dom lite för hårda att äta och det är som om smaken försvinner men låta dom tina lite granna så är dom riktigt goda. 

Jag har döpt om dom till fettbomber


Presentation


Jag bor i Malaysia. Maten här är mycket söt och serveras med väldigt mycket ris. Här ska jag berätta hur jag ska ta mig ner till 2 siffrig vikt och även andra vardagliga saker. På viktresan har jag min man med mig.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards