Alla inlägg under januari 2014

Av Lena - 6 januari 2014 10:15

Igår smällde vi i oss sista frukten, då har vi ätit frukt i en vecka. Mandarinlådan skrev jag ju om tidigare och till det så var det både bananer och äpplen och det kan man ju se på vågen.


I övrigt har vi ju ätit som vanligt och hela veckan har varit som vanligt utom att det har stoppats in både 3, 4 

och 5 frukter per dag.


 Både jag och Mats har gått upp ca 1.5 kg var. Det blir inga mer frukter i dom där mägnderna i alla fall. 

Även måtten har blivit större speciellt runt midjan och det kan jag verkligen förstå. Ja alltså jag har inte varit så  jäkla svullen och fisig på väldigt väldigt länge som jag varit den här veckan. Min mage har stått ut som om jag varit gravid och stenhård. Fisarna har smattrat hej villt omkring oss och stanken har varit hemsk, speciellt framåt kvällen då frukten fått jäsa till sig fint.


Å jag va ju himla glad att jag inte går på ett gym och gör mina pilatesträningar för rygg och mage.    Behöver jag säga mer.

 


 

Av Lena - 5 januari 2014 10:00

Det blev lite deg kvar efter pajen igår men det var så lite så det går inte att göra en paj av det men vi gjorde hallongömmor fast med jordgubb   

Jag och Mats kan erkänna att dom är mycket mycket godare än vanliga hallongömmor, kunde lika gärna vara utan sylten och bara haft som mandelkakor. Sylten är osockrad men det är ju naturligt fruktsocker i men en vecka med frukt så gör nog inte dom här små klickarna vare sig till eller från.


Nästa gång blir det bara mandlekakor utan socker. Ser ju inte så där jätte aptitliga ut men jag lovar att dom var jätte goda.

Antal minuter inne i ugnen på 175 grader och ca 20 minuter i varmluft så det där får man kanske känna sig för.


 

Av Lena - 4 januari 2014 09:45

Efter många om och men så har äntligen våran "hyresvärds" hjälpreda kommit och kollat på läckaget som är uppe i vårt sovrum.

Det har blivit så fult nu och det har även blivit missfärgat i ena hörnet och snart är det väl även missfärgat i andra hörnet pluss att en del av taklisten har ramlat ner. Rena rama turen att vi inte fick den över oss i sängen utan sängen hade vi flyttat till i mitten av rummet.

Även ovanför där gardinerna hänger rinner det in vatten och i hörnan till vänster. Det har varit lugnt nu i nästan 3 år för första året hade vi läckage precis överallt, även inne ifrån grannen in till köket.  

Av Lena - 4 januari 2014 09:30

 Idag kom ugnen tjoho. Lätt som en plätt att bära men sedan vad det att få den att passa på micron för någon annan plats har vi inte plats för den. 

Den är bredare än micron och ställa micron ovanpå går inte för den blir jätte varm och plåten på den va lite av det vekaste lagret men man kanske inte ska begära så mycket av en billig ugn.

Hitta lite rör i förrådet och "snickrade" ihop underdelen på ugnen så den kan stå stadigt på den lilla micron som inte är så liten egentligen.

Det första som vi lagar i den är en päronpaj. Ja receptet va på äppelpaj men vi hade inga äpplen utan bara päron och mandariner förståss.

Receptet hittade jag på "Hitta recept" som är en del av "My Taste" Länken till orginalreceptet är här.


Vårt recept vart så här.

2 päron

0.5 msk kanel

1 dl krossad mandel

0.5 dl kokosflingor

0.5 dl hackade valnötter

1 tsk vailjpulver

75 g rumsvarmt smör

1 ägg

0.5 dl havregryn

Ingefärskrydda


Ugnsvärme 175 grader i varmluftsugn

Smöra en form

Skala och skiva päronen

Blanda alla nötter, kokosflingor, vaniljpulver i en skål med smör och gör en smuldeg men genom att vi har ett ägg i så kunde vi göra en botten istället och så gräddade vi pajskalet först och sedan las frukten som vi vänt i kanel i botten och gräddade i 25 minuter eller tills frukten blir mjuk.


Av Lena - 2 januari 2014 07:03

Vi skulle äta hamburgare med bröd fast utan bröd, hur i hela friden gör man då?

Jo vi tog blad från ett kålhuvud och värmde det i mikron så det blev mjukt och i det så lade vi hamburgaren, champinjoner, tomat, stekt ägg och jag hade då även cheddar ost på. Vart mycket gott. Jag brukar ändå tycka det är förmycket med bröd och så här kunde man hålla alla sakerna på plats utan att dom rinner ut, ja det vill säga om man har tillräckligt stort blad.


Nedan ser ni resultatet innan jag viker ihop den och mumsar i mig den. Ingen senap ingen ketchup på.

 

Av Lena - 2 januari 2014 06:43

Nya året har startat bra med sol. Det får gärna fortsätta vara soligt. 

Om 29 dagar börjar Chinesiska nyåret att firas här. Då har jag lärt mig att alla chineser städar hela huset och det tvättas mattor och allt rengörs in i minsta vrå och då är det ju bra om det är sol så sakerna torkar.


Med det Chinesiska nyåret kommer mandariner. Det är stora lådor med mandariner och dom är så himla goda, mandarinerna alltså inte lådorna.   


Nu ska jag ju helst inte äta frukt men Mats beställde bananer till min mage och då av bara farten beställer han även en låda mandariner, en påse päron och 4 st vattenmeloner. Den här veckan kommer nog att gå åt fanders med viktnedgången för jag kommer inte att kunna låtabli mandarinerna och bananerna äter jag ju redan på nåder. 


Nu när dom är här så är det väl bara att äta och ta uppsteget eller nedsteget att vågen kommer inte att visa glädjande besked.

  Det är 3 lager med mandariner i lådan. Smart att lägga dom i varsin påse så om en blir dålig blir inte de andra "smittade".


Av Lena - 1 januari 2014 06:00

Igår på nyårsafton stände dom av vägen mellan IKEA och The Curve för att sätta upp en scen inför nyårsfirande. Det har de gjort i alla fall de senaste 4 nyåren som vi bott här ute i huset och inte en enda gång har vi varit ner och kollat. Vid tolvslaget är det fyrverkerier som gäller och det är gigantiska fyrverkerier. Vi kan höra jublet   och vi kan se ganska så bra från vårt fönster på andra våningen, tredje våningen har inget fönster åt det hållet.

 

Den här gången hade vi tänkt att vi skulle gå ner bara för att med egna ögon se hur mycket folk det är men så blev det inte.

 

Jo jag är bättre och äter nästan som vanligt men så bra kände jag mig inte så att jag ville gå ner bland en massa folk och jag menar att det är EN MASSA FOLK. Det är så mycket folk så dom parkerar längst hela våran väg, alltså den som är utanför muren, i 3 rader. När fyrverkerierna är färdigsmällda då ska alla människor hem samtidigt och det är ganska så kaotiskt. Poliserna står nere i korsningen och dirigera trafiken för fullt.

 

Men det är egentligen ingen större förlust att inte gå ner, kan vara mer av motionssynpunkt då men inte för allt det andra.


Ingen speciellt flådig middag åt vi heller. Jag äter fortfarande lite men ofta. Lyxade till med ost virad med skinka, fast bara till mig då Mats inte äter ost.     

 

GÅTT NYTT ÅR och låt 2014 bli ett bra år

Presentation


Jag bor i Malaysia. Maten här är mycket söt och serveras med väldigt mycket ris. Här ska jag berätta hur jag ska ta mig ner till 2 siffrig vikt och även andra vardagliga saker. På viktresan har jag min man med mig.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards