Alla inlägg den 8 januari 2014

Av Lena - 8 januari 2014 19:30

Då var det dax igen. Myrorna har tagit sig in i köket. Så små som de är kan man inte ens försöka att stänga ute dom. Vi matar dom med sockervatten som är spetsat med borax. Tar ett tag innan dom slutar komma men med det söta goda så håller sig dom sig i alla fall efter väggen, jo en och annan är ju ute och spanar efter eventuellt mer gosaker.

 

Genom att det finns så mycket smådjur här så som myror, kackerlackor, ödlor som tar sig in så får man se till att allt är först förslutet med klämma, sedan ner i en påse och sedan en tät burk. Jag är glad jag tog med mig 

mina tupperware burkar. Men ändå är det inte kul att ha dom inne i köket eller i övriga huset.


Mats har idag “grillat” fläsk i ugnen. Vi köpte en fläskbit med svålen kvar. Svålen

 penslas först med salt och   ättika och pickas hål i för att höja upp den. Så får den stå ett tag och sedan grillas i en timme, då får man svålen knaprig och god. Jag bara älskar grissvålar.


Till det grillade fläsket kan man då äta blomkålsmos till eller en äggröra.

Av Lena - 8 januari 2014 10:43

Man tittar runt på en massa LCHF recept på svenska och många kan vi inte göra för grejerna finns in här. Känns som om det bara blir samma och samma om och om igen men ibland kan det mest tråkigast bli lyckat.

 

Skulle göra en lunch och vi har nästan inget kött kvar men en massa grönsaker. Jag tar fram en gul zucchini och en aubergine. Auberginen här är avlånga ser nästan ut som en lila zucchini, finns även runda små. I alla fall så tog jag och skivade upp dom och sedan dela jag dom i 4 bitar. Stekte dom i smör, peppar och salt, hälde på grädde och lite mjölk och sedan lite mörk soja. Skivade även ner lite skinka som var kvar, å jösse va gott det vart.

 

Zucchini brukar vi använda som potatis om vi vill ha en pyttipanna och aubergine har vi oftast i grytor, t.ex en köttfärsgryta med grön curry, vitlök, lök, ingefära och tjock gräddig cocosmjölk, som sedan hälls på t.ex broccoli eller bönor.

Presentation


Jag bor i Malaysia. Maten här är mycket söt och serveras med väldigt mycket ris. Här ska jag berätta hur jag ska ta mig ner till 2 siffrig vikt och även andra vardagliga saker. På viktresan har jag min man med mig.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards