Alla inlägg den 13 december 2013

Av Lena - 13 december 2013 07:00

Idag är det lucia lite överallt i Sverige och även här i Malaysia för där det finns Svenskar finns det lucia.

Inga lussibullar blir det men vi har bakat LCHF pepparkakor. Lite svårt att göra det då det inte finns allt att köpa här, i alla fall har vi inte hitta det ännu. Receptet som jag försökte följa innehåller följande och finns utförligt på http://www.lifezone.se/recept/lchf-hogtider/lchf-pepparkakor-2/

 

100 g smör

1 tsk kardemumma

1 tsk nejlikor (malen)

1 tsk ingefära (malen)2 tsk kanel

1 dl vispgrädde

1 msk mandelsmör

2 dl mandelmjöl

1 dl kokosmjöl

2 msk fiberhusk

 

Kryddorna finns här att mala men vi har färdiga påsar från Sverige. Mandelsmör har vi inte men har något som är som kokosfett som jag lägger i en klick, mandelmjöl har vi inte heller utan där mal vi mandeln själv, kokosmjöl har vi inte så det hoppar vi över och tar mer av fiberhusk istället.

 

Degen såg inte så där jätte aptitlig ut och vi smakade på den och hmm tja det smaka typ starkt. Lägger in den i en påse och låter den ligga i kylen i några timmar innan vi försöker att baka. Skär små skivor och platta ut med fingrarna för kavla det kan vi glömma.

Slänger in första omgången i vår trasiga ugn och ha på full effekt på varmluften, men det blir inte så varmt men vi låter kakorna vara kvar lite längre sedan lite grillning på det och ops dom blev brända. Smakar på de som inte vart så brända och vart lite överaskade att ja dom smakar som pepparkakor. 

 

 

Provar nästa omgång och kör först grillning och sedan varmluft. Dom blir inte brända men dom blir inte heller riktigt torra som dom förra omgången. Det vill säga att det hade säkert gått bättre med en fungerande ugn. Ja ja men nu har vi lite pepparkakor att fika med tillsammans med en kopp kaffe för Mats och en Cola Light till mig.

Även som obrända så ser dom ju inte så där jätteaptitliga ut men dom är ätbara.   

 

Som ni märker så är jag lite piggare idag men hostskrället hänger kvar och det där med kondis, det tar vi någon annan gång

Presentation


Jag bor i Malaysia. Maten här är mycket söt och serveras med väldigt mycket ris. Här ska jag berätta hur jag ska ta mig ner till 2 siffrig vikt och även andra vardagliga saker. På viktresan har jag min man med mig.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards